Od 150 do 200 kg CO2 na kWh zmogljivosti baterije pred nekaj leti, se je danes vrednost spustila krepko pod 100 kg CO2/kWh.
Eden največjih argumentov nasprotnikov množične elektrifikacije cestnega prometa temelji na predpostavki, oziroma zanje dejstvu, da električni avtomobil še preden zapusti proizvodnjo linijo, v ozračje izpustil toliko toplogrednih plinov, da jih v primerjavi s proizvodnjo in uporabo klasičnih avtomobilov z motorji z notranjim zgorevanjem ne morejo zmanjšati v celotnem življenjskem ciklu. Osnovni dokaz za to naj bi bili izpusti toplogrednih plinov pri proizvodnji baterij. Predvsem izdelava baterijskih celic je izredno energetsko intenzivna, oziroma potratna. Zanjo naj bi se porabilo izjemno veliko električni energije, ki pa v večini delov sveta, kjer se izdelujejo baterije, ni pridobljena iz najbolj zelenih, oziroma pretežno neogljičnih virov. Ta dejstva so se začela izpostavljati v drugi polovici prejšnjega desetletja, ko je proizvodnja električnih avtomobilov in posledično njihova vse bolj množična uporaba šele jemala zalet. Eden izmed prvih podatkov o tem, koliko naj bi bilo generiranih toplogrednih plinov s proizvodnjo baterij, v celotni verigi, od pridobivanja surovin dalje, je določal, da naj bi se za eno kWh zmogljivosti hranjena električne energije v baterijah, v celotni verigi proizvodnje v ozračje izpustilo od 150 do 200 kg ogljikovega dioksida, oziroma toplogrednih plinov. Podatek je baziral na analizah opravljenih okoli leta 2010, ko je bil obseg proizvodnje še zelo majhen in sorazmerno neprilagojen velikoserijski izdelavi električnih vozil. Tudi kemija baterijskih celic je bila v primerjavi z današnjo šele v začetnih fazah razvoja. Vendar te ocene oziroma vrednosti, ki so se začele množično v medijih uporabljati šele okoli leta 2017, ostajajo za marsikoga merodajne še danes, pa čeprav je od njihove verodostojne veljave, oziroma aktualnosti minilo poldrugo desetletje najbolj intenzivnega razvoja baterijskih tehnologij in večanja učinkovitosti njihove množične izdelave.
Kako velik razvojni preskok je doživela izdelava baterij za električne avtomobile odkriva poročilo nevladne organizacije European Federation for Transport and Environment, kratko Transport & Environment, objavljeno aprila 2023, Kako zagotoviti zelene baterije v Evropi, oziroma zagotoviti, da bo ogljični odtis skladen z namenom uporabe (How to guarantee green batteries in Europe, Making sure the EU’s battery carbon footprint rules are fit for purpose). Kredibilnost poročilu in podatkom zapisanim v njem zagotavlja dejstvo, da je Transport & Environment vodilna evropska nevladna organizacija, ki se zavzema za čistejši promet, v katero je vključenih 58 organizacij iz 24 držav. Iz Slovenije je v federacijo vključeno društvo Focus, društvo za sonaravni razvoj.
V poročilu so zapisali, da so emisije za proizvodnjo baterij za električna vozila odvisne od države v kateri so izdelane, saj so pogojene s specifičnim emisijskim faktorjem za električno energijo v omrežju iz katerega se prevzema električna energija za njihovo proizvodnjo. Če bi upoštevali povprečni emisijski faktor za električno energijo v EU, bi znašale specifične emisije proizvodnje baterij za električna vozila v Evropi 78 kg CO2 na kilovaturo nazivne zmožnosti hranjenja električne energije. Za proizvodnjo baterij na Švedskem, kjer deluje trenutno največja evropska tovarna baterij Northvolt, pa velja manjša vrednost 64 kg CO2/kWh. Pri tem gre upoštevati, da je električna energija na Švedskem v največjem deležu pridobljena v hidrocentralah, se pravi, da je brezogljična. Za sam Northvolt velja, da se pri delovanju tovarne uporablja izključno električna energija iz vodnih virov. Ob tem se energija vroče industrijske vode, uporablja za ogrevanje bivališč in poslovnih stavb v bližnjem mestu, kar pomeni, da je v delu energetske bilance proizvodnje baterij v Northvoltu poraba te energije označena z negativno vrednostjo. Izpuste toplogrednih plinov pri proizvodnji baterij je namreč potrebno zmanjšati za obseg zmanjšanja izpustov toplogrednih plinov za ogrevanje bližnjega mesta. Z vsesplošno elektrifikacijo celotne verige izdelave baterij v tovarni Northvolt, od uporabe električno gnanih strojev in tovornjakov pri pridobivanju surovin za baterije, gnanih seveda z električno energijo pridobljeno iz obnovljivih virov, do same proizvodnje, naj bi do leta 2030 dodatno, odločno zmanjšali izpuste toplogrednih plinov na velikosti baterije izraženo v kWh. Najbolj smeli načrt, oziroma cilj govori celo o vrednosti 10 kg CO2/kWh.
Trenutna je resnica žal še vedno nekoliko drugačna. Če so namreč baterije izdelane v Nemčiji, potem zanje velja, da znaša vrednost izpusta toplogrednih plinov pri njihovi izdelavi, ki ga je potrebno upoštevati pri izračunu izpusta električnega avtomobila v celotnem življenjskem ciklu 85 kg/kWh. Trenutno se v Evropi največ baterij izdela na Madžarskem in na Poljskem. Če je baterija izdelana pri naših vzhodnih sosedih je potrebno pri preračunavanju izpustov električnega avtomobila v celotnem življenjskem ciklu upoštevati vrednost 76 kg CO2/kWh, za baterije izdelane na Poljskem 109 kg CO2/kWh.
Seveda je pomemben tudi podatek o specifičnih emisijah baterij izdelanih na Kitajskem. V povprečju za te baterije, s katerimi so v sorazmerno velikem deležu opremljeni električni avtomobili (ne le kitajskih izdelovalcev) na evropskem trgu, velja po dokumentu Transport & Environment vrednost 105 kg CO2/kWh. Vendar je potrebno upoštevati, da so vrednosti specifičnih emisij električne energije uporabljene za proizvodnjo baterij v različnih delih Kitajske zelo velike. V nekaterih delih države je namreč delež brezogljičnih virov proizvodnje električne energije že izjemno velik.
Tudi v ta del proizvodnje komponent za električne avtomobile, oziroma za električne avtomobile izdelane v celoti izven EU se bodo v prihodnje nanašale posebne EU dajatve za izpuste toplogrednih plinov, ki so sicer izpuščeni v ozračje izven EU, a so povezane z izdelki, ki končajo na trgu EU. Tako se bodo izenačili pogoji poslovanja za evropske izdelovalce in uvoznike električnih avtomobilov izdelanih drugod po svetu, oziroma bodo vsi proizvajalci električnih avtomobilov in sestavnih delov zanje delili enako obremenitev za zmanjševanje izpustov pri proizvodnji in prodaji električnih avtomobilov na trgu EU.
Po oceni naj bi se za baterije izdelane v EU specifični izpusti na kWh zmogljivosti do leta 2030 zmanjšali na vrednost 43 kg CO2/kWh. To bo doseženo predvsem z vsesplošnim zmanjševanjem uporabe ogljičnih virov proizvodnje električne energije v članicah EU ter z uvajanjem novih baterijskih tehnologij, še posebej trdnega elektrolita.
Pri elektromobilnost.si uporabljamo trenutno za preračunavanje zmanjšanja emisij toplogrednih plinov z zamenjavo avtomobilov na fosilna goriva z električnimi, po enakih scenarijih in obsegu povprečno vrednost, ki jo navaja dokument Transport & Environment za Švedsko, EU povprečje, Nemčijo, Madžarsko, Poljsko in Kitajsko. Menimo, da s tem uporabljamo merodajno povprečje za električne avtomobile na evropskem in s tem slovenskem trgu. Vrednost znaša 86,17 kg CO2/kWh.