Foto: Ž. Purgar

Množenje električnih avtomobilov ob sočasnem večanju deleža obnovljivih virov električne energije zahteva inovativne rešitve.

Pri Elesu, sistemskem operaterju prenosnega elektroenergetskega omrežja so za izzive brezhibnega delovanja omrežja, ko se bo število električnih avtomobilov odločno povečalo, ob sočasnem odločnem povečanju obsega proizvodnje električne energije iz obnovljivih virov, predvsem iz sončnih elektrarn pripravili učinkovit odgovor. Koncept množičnega, vodenega, načeloma počasnega polnjenja električnih vozil, prilagajočega se danim razmeram v omrežju in na trgu električne energije. Z njim bo zagotovljena stabilnost elektroenergetskega omrežja, zanesljivost oskrbe z električno energijo tudi za nove namene, kot je električna mobilnost ter čim bolj sprejemljiv, oziroma ugoden strošek za uporabnike električnih avtomobilov.

Med temeljne gradnike koncepta sodijo pametne polnilnice, vključene v elektroenergetski sistem. Polnilnice omogočeno ob povezavi s centri vodenja distribucijskega in prenosnega omrežja uravnavanje moči polnjenja na daljavo. S tem lahko uporabnike električnih avtomobilov vključijo v trg aktivnega odjema električne energije. Razlike med višjo in nižjo tarifo, v bodoče jih bo več, oziroma ceno električne energije skozi dan, bodo omogočale, da se bodo električni avtomobili polnili z največjimi močmi v času cenovno najbolj ugodne električne energije na trgu. Takrat bo v baterije shranjeno največ električne energije. Sočasno bo zagotovljena uravnovešenost elektroenergetskega omrežja in najcenejša vožnja.  Koncept E8 namreč zmore združiti v funkcionalno celoto vožnjo električnih vozil z najmanjšimi stroški ob sočasnem zagotavljanju stabilnosti elektroenergetskega omrežja.

Ker se bo v bodoče v Sloveniji najbolj povečeval delež proizvodnje obnovljivih virov iz sončnih elektrarn, bo električna energije najcenejša v delovnem času, ko imajo uporabniki električnih vozil avtomobile praviloma parkirane na parkiriščih delodajalcev, ali na drugih javnih parkiriščih v bližini delovnega mesta.

Zato je potrebno parkirišča delodajalcev, kar se da množično opremiti s pametnimi polnilnicami in jih vključiti v strateško upravljanje elektroenergetskega sistema s povezavo s centri vodenja distribucijskega in prenosnega omrežja. Z gradniki koncepta E8 je seveda smiselno opremiti, oziroma voditi tudi domače polnilnice.

Da je s takšnim pristopom resnično možno vzpostaviti množično polnilno infrastrukturo s katero bodo zagotovljene, poleg stabilnosti omrežja, tudi najnižje cene polnjenja, oziroma najbolj ugodna množična uporaba električnih vozil dokazujejo podatki SURS po katerih je v Sloveniji zaposlenim na voljo 330.000 brezplačnih parkirnih mest pri podjetjih v katerih delajo.

Ob tem gre upoštevati, da so parkirišča podjetij blizu priklopov na elektroenergetsko omrežje velikih moči, s čemer je odpravljena še ena izmed večjih težav uveljavitve množične elektromobilnosti. Potrebno se je namreč zavedati, da so v Sloveniji od avtomobila pri vsakdanji vožnji na delo najbolj odvisni uporabniki živeči razpršeno v suburbanem in neurbanem okolju, kar v veliki meri otežuje vzpostavitev stroškovno in časovno sprejemljivega javnega potniškega prometa. Toliko manj si lahko ti prebivalci Slovenije pomagajo z nemotornimi oblikami mobilnosti. Razpršena poselitev pa predstavlja v nekaterih primerih na kratek rok skorajda nepremostljivo, oziroma z enormni stroški povezano ojačitev in posodobitev distribucijskega omrežja električne energije.

Koncept E8 rešuje tudi drugo večjo zagato pri uvajanju množične električne mobilnosti. Uporabniki električnih avtomobilov živeči v spalnih naseljih večstanovanjskih hiš, brez zagotovljenega parkirnega mesta in lastnega vira električne energije za polnjenje električnega avtomobila namreč prav tako lažje napolnijo avtomobil pri delodajalcu, kot tam, kjer parkirajo avtomobil čez noč.

Do postavitve večjega števila polnilnic v blokovskih naseljih, uporabe parkirnih mest ob njih izključno za električne avtomobile, razvejanja električnih omrežij za individualne polnilnice v garažah preko skupnih prostorov in uveljavitve še marsičesa drugega povezanega s tem v okolju, kjer kronično primanjkuje parkirnih mest in se individualni lastniki zelo težko uskladijo za skupno dobro, bo koncept E8 z množičnim, cenovno sprejemljivim polnjenjem na parkiriščih pri delodajalcih ponujal edino pravo alternativo. Tudi, ko bo končno dosežen širši družbeni konsenz o upravičenosti uveljavitve množične električne mobilnosti bodo stroški z zagotavljanjem dodatnih moči in krepitev distribucijskega omrežja električne energije v blokovskih naseljih preneseni na strošek polnjenja, kar seveda ne bo zagotavljajo cenovno ugodnega polnjenja električnih avtomobilov.

Množično polnjenje električnih avtomobilov v delovnem času na parkiriščih delodajalcev, še posebej v začetni fazi zagona množične elektromobilnosti zmore preseči vse te težave in ovire. Seveda ob strogi uporabi vseh gradnikov koncepta E8.

Zaradi vsega tega pri testiranju električnih vozil na spletni strani elektromobilnost.si, pri opredelitvi stroškov in ocenitvi opravičljivosti prehoda z vozil na fosilna goriva na vozila na električno energijo opravimo tudi izračun oskrbe z električno energijo v delovnem času preko polnilnice priključene na omrežje poslovne stavbe v Ljubljani. Že danes je tovrstna oskrba z električno energijo za marsikaterega uporabnika (0dvisno od scenarija in okoliščin uporabe) stroškovno ugodnejša, kot vožnja z vozili na fosilna goriva.

Koncept E8 je v osnovi namenjen nudenju podpore zamenjave službenih voznih parkov z vozili na fosilna goriva z električnimi. Pri tem zagotavlja najboljše rešitve za električna vozila namenjena izključno poslovni rabi. Te je možno polniti kadarkoli, tudi ponoči, ko omrežje internih polnilnic ni zasedeno s službenimi električnimi avtomobili, ki so tudi v osebni rabi in z električnimi avtomobili v lasti zaposlenih.

Stroškovniki uporabe električnih avtomobilov testiranih pri elektromobilnost.si vključujejo tudi primerjalne podatke o uporabi klasičnega in električnega avtomobila v obdobju petih let, po scenariju uporabe službenega avtomobila tudi za osebne namene, katerih osnova je povratna vsakodnevna pot na delo. Prehod na električne službene avtomobile, s katerimi zaposleni opravijo tudi zasebne poti je ovrednoten skozi gradnike koncepta E8, kar dodatno podkrepi učinkovitost koncepta. V tem primeru sočasnega zmanjšanja stroškov tako za podjetje, kot zaposlenega.

t