Foto: Volkswagen

V Sloveniji dve tretjini prebivalstva živi v eno ali dvostanovanjskih hišah. Torej v individualnih hišah z zagotovljenim parkirnim mestom in lastnim virom električne energije.

Zaradi poselitvenega vzorca ima večina prebivalcev Slovenije zagotovljena osnovna pogoja za stroškovno učinkovito rabo električnega avtomobila. Lasten prakirni prostor in lasten vir električne energije. V bistvu so uporabnikom električnih avtomobilov razmere še bolj naklonjene. Delež živečih v eno ali dvostanovanjskih hišah je med uporabniki električnih avtomobilov z največjimi finančnimi koristmi ob zamenjavi klasičnega avtomobila z električnim občutno večji. Največ kilometrov na delovni dan, predvsem zaradi povratne vožnje na delo, v Sloveniji opravijo prebivalci razpršeno poseljeni po suburbanih, oziroma neurabnih okoljih. V drugo občino se na delo vozi 55,1 odstotka aktivnega prebivalstva (podatek velja za leto 2021). Samo v osrednjeslovensko regijo se je leta 2022 dnevno vozilo na delo več kot 102.000 prebivalcev iz drugih regij. Zaradi razpršene poselitve, časovno zamudnih poti do vozlišč medobčinskega in medregijskega javnega potniškega prometa in od njih do delovnega mesta v večjih središči, frekvence prevozov javnega potniškega prometa prilagojenih predvsem dijakom in študentom ter nezmožnost povezane uporabe javnega potniškega prometa v suburbanih in neorbanih okoljih s prevozom otrok v šolo in na popoldanske obšolske dejavnosti s prevozom staršev v in iz službo v drugo občino oziroma regijo, je vožnja z električnim avtomobilom tista rešitev za slovenske zagate z zmanjševanjem izpustov toplogrednih plinov z največjim učinkom. Poleg tega električni avtomobil ohranja najboljši časovni učinek izvedbe vseh naštetih družinskih logističnih zahtev skozi dan, ob občutnem znižanju stroškov dnevne mobilnosti.

Prebivalci večjih mest brez zagotovljenega lastnega parkirnega mesta in lastnega vira električne energije za polnjenje električnega avtomobila imajo občutno več možnosti uporabe javnega potniškega prometa in nemotornih oblik mobilnosti. Obenem na delovni dan opravijo občutno krajše poti in jim zadostuje polnjenje električnih avtomobilov enkrat na teden ali celo enkrat na dva tedna.

Zato predstavlja eno izmed dveh osrednjih možnosti stroškovno najugodnejšega polnjenja električnih avtomobilov v Sloveniji, polnjenje doma po majhni tarifi za električno energijo in omrežnino. Omrežnina bo tudi ob spremembi tarif v letu 2024 ostala najmanjša ob polnjenju ponoči doma. Drugo cenovno ugodno možnost polnjenje električnega avtomobila predstavlja polnjenje na parkirišču delodajalca v delovnem času, skladno z Elesovim Konceptom E8.

Preračun stroškov oskrbe električnega avta z energentom za vožnjo ob polnjenju doma, opravimo na spletni strani elektromobilnost.si skladno z realnim primerom, oziroma na osnovi resničnih podatkov. Za izhodišče izračuna smo uporabili resnično porabo električne energije dvoetažne hiše bivalne površine 180 kvadratnih metrov, v kateri živi petčlanska družina v Kranju. Hiša je ogrevana s toplotno črpalko. Družina trenutno še ne uporablja električnega avtomobila.

Poraba električne energije se skozi etne čase, oziroma mesece spreminja. Zato smo za izhodišče izračuna stroška oskrbe električnega avtomobila z električno energijo doma uporabili letno povprečje. Po njem znaša mesečna poraba 260 kWh električne energije po mali tarifi in 355 električne energije po veliki tarifi. Ob preračunavanju upoštevamo tudi trifazni priklop na električno omrežje moči 17 kW in vse ostale dajatve, ki vplivajo na višino računa za oskrbo z električno energijo gospodinjstev. Mednje sodijo prispevki za OVE + SPTE, delovanje operaterja trga, energetsko učinkovitost in trošarina I. stopnje.

Izračun stroška oskrbe električnega avtomobila z električno energijo po različnih scenarijih uporabe, določenih s številom prevoženih kilometrov na delovni dan, prevladujoče po avtocesti ali regionalni cesti, opravimo tako, da od zneska za oskrbo z električno energijo hiše za bivanje, povečanim s količino električne energije potrebne za vožnjo, odštejemo znesek za električno energijo brez polnjenja električnega avtomobila. Razlika je strošek oskrbe električnega avtomobila z električno energijo z upoštevanjem vseh dajatev in davka na dodano vrednost ob polnjenju doma po majhni tarifi. Torej ponoči med 10 uro zvečer in šesto uro zjutraj ter cel dan v soboto, nedeljo in praznične dneve.

Porabo električnega avtomobila na mesečni ravni določimo tako, da število prevoženih kilometrov na dan pomnožimo z bruto porabo testiranega električnega avtomobila in številom delovnih dni na mesec. Povprečno število delovnih dni na mesec izračunamo po formuli v kateri število delovnih dni na letni ravni zmanjšano za minimalno število dni letnega dopusta (20) in to število delimo z 12 mesecev. Tako dobimo količino električne energije, ki jo dodamo porabi po mali tarifi (nočno polnjenje).

Pri stroškovniku uporabe električnega avtomobila upoštevamo tudi strošek nakupa in postavitve hišne polnilnice za električni avtomobil. Polnilnica omogoča vodenje na daljavo. V strošek postavitve je vključen tudi sistem uravnavanja moči polnjenja glede na obremenitev hišnega omrežja z drugimi odjemniki. Po pravilu se moč za polnjenje električnega avtomobila med polnočjo in šesto uro zjutraj sprosti dovolj, da ob trifaznem priključku na omrežje moči 17 kW, domača polnilnica AC 11 kW deluje s polno močjo ali blizu nje. Tako zmore do konca napolniti baterije avtomobilom s katerimi uporabniki na delovni dan prevozijo 260 kilometrov. To je razdalja, ki jo prevozi ob povratni poti na delo Mariborčan zaposlen v Ljubljani. Pri ostalih z manjšim številom dnevno prevoženih kilometrov je potrebna moč polnilnice za nočno polnjenje manjša.

Pri stroškovniku upoštevamo tudi možnost polnjenja z lastno električno energijo, proizvedeno z lastno sončno elektrarno. Če je uporabnik na omrežje priključen po principu neto meritev je zanj pomemben podatek o letni porabi električne energije za vožnjo skladno s scenarijem (število prevoženih kilometrov na delovni dan) in okoliščinami uporabe (vožnja po avtocesti ali po regionalni cesti) električnega avtomobila. Neizkoriščene viške električne energije lahko porabi za vožnjo z električnim avtomobilom, s čemer deloma ali v celoti oskrbo z električno energijo za vožnjo postane brezplačna.

t