Osebna raba službenega električnega avtomobila. Foto: Ž. Purgar

Številne davčne spodbude omogočajo stroškovno učinkovito vzpostavitev množične elektromobilnosti na podjetniški ravni.

Če se pri marsikateri zadevi ob spodbujanju množične elektromobilnosti in z njo povezanem odločnem zmanjševanju izpustov toplogrednih plinov v cestnem prometu v Sloveniji zatika in smo priča nerazumno trmastemu vztrajanju pri rešitvah, pravšnjih le za večje države, s koncentracijo prebivalstva v večjih urbanih okoljih, v tako imenovanimi metropolitanskih območjih, z enakomerneje razporejenimi delovnimi mesti glede na poselitev, je država odločnejša in učinkovitejša pri spodbujanju uporabe električnih avtomobilov v poslovni sferi.

Na tem področju napredujemo sicer korak za korakom, a vsekakor v pravo smer. Tako je za spodbujanje uporabe električnih avtomobilov v podjetjih in pri podjetnikih danes na volj, kar nekaj davčnih orodij. Ta se nenehno prilagajajo razmeram na trgu in okoliščinam uporabe. Zato je v Sloveniji električna mobilnost vse bolj atraktivna za poslovne kroge, podjetnike in vse zaposlene, ki lahko službene električne avtomobile uporabljajo tudi v osebne namene.

Med zadnje novosti sodi odprava omejitve vrednosti službenih električnih avtomobilov za katere je možno uveljavljati ničelno stopnjo bonitet za osebno rabo. Ta meja je bila prej postavljena na 60.000 evrov bruto vrednosti. S tem so se na stežaj odprla vrata za prodor električnih avtomobilov tudi v podjetniške kroge, za katere je značilna uporaba avtomobilov večje vrednosti. Za ponazoritev prednosti nabave in uporabe električnega službenega avtomobila namenjenega osebni rabi, uporabimo primerjavo, s primerljivim avtomobilom z motorjem na notranje zgorevanje. Zanj namreč v osnovo za določitev višine dohodnine in z njo povezanim plačilom davka podjetij in zaposlenih šteje 1,5-odstotna vrednost avtomobila na mesečni bazi, ki se z leti sicer manjša, do 10-odstotne vrednosti po osmem letu. V naših izračunih za posamezen avtomobil upoštevamo petletno obdobje in možnost plačane oskrbe z energentom za vožnjo, kar poveča znesek bonitet za dodatnih 25 odstotkov. To seveda ne velja za plačilo oskrbe z električno energijo službenih električnih avtomobilov v osebni rabi, kjer kljub temu, da podjetje plača energijo obvelja ničelna stopnja bonitete. Izračun za petletno obdobje uporabe je skladen s polno amortizacijo službenega električnega avtomobila, če želimo izkoristiti davčno olajšavo na dohodek pravnih oseb, skladno s 55a členom Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb ZDDPO-2. V preglednicah so izpisane tudi vrednosti za triletno obdobje uporabe. To je skladno s 55c člen ZDDPO-2, ki ob vlaganjih v digitalni in zeleni prehod olajšave ne pogojuje z amortizacijskih obdobjem avtomobila.

Ker je odmera dohodnine odvisna od višine neto plače, imamo v naših tabelah za posamezen primer, oziroma primerjavo med električnim in primerljivim avtomobilom na fosilna goriva navedene vse zneske, skladno z dohodninsko lestvico za leto 2024. Torej za primer neto plače do 730 evrov (16 odstotkov), za neto plačo od 730 evrov do 2.156 evrov (26 odstotkov), od neto plače 2.156 evrov do 4.292 evrov (33 odstotkov), od neto plače 4.291 evrov do neto plače 6.180 evrov (39 odstotkov) ter za neto plačo nad 6.180 evrov (50 odstotkov).

Znesek za dohodnino je vključen v del plače na osnovi katerega so izračunani prispevki. V naših preglednicah je upoštevan tudi ta strošek in sicer po treh stopnjah. V polnem znesku prispevkov (38,2 odstotka), z deležem prispevkov delojemalca (22,1 odstotka) in z deležem prispevkov delodajalca (16,1 odstotka). Slednji podatek je pomemben za večja podjetja, ki zaposlenim omogočijo osebno rabo službenih avtomobilov. Za podjetnike, sočasno v vlogi delodajalcev in delojemalcev pa strošek opredeljuje poln znesek prispevkov (38,2 odstotka). V zaključku tabele, kjer so skladno z dohodninsko lestvico prikazani zneski, ki jih je potrebno plačati v petih letih za dohodnino in prispevke, so navedeni zneski v polni vrednosti prispevkov in zneski merodajni za podjetje, ki zaposlenemu omogoči osebno rabo službenega električnega avtomobila in pri tem plača 16,1-odstoten davek.

Kot rečeno v naših tabelah prikazujemo prihranke na osnovi zmanjšanja davka na dobiček po dveh delih 55 člena ZDDPO-2. Pridobitev davčne olajšave na dohodek pravnih oseb skladno s 55a členom lahko poslovni subjekt izkoristiti naenkrat ali postopoma v obdobju petih let. Toliko let pa je tudi potrebno za polno amortizacijo osebnega vozila, kar je pogoj za izkoristek davčne olajšave po tem členu. Možnost iz 55c člena, kot olajšavo za vlaganja v digitalni in zeleni prehod ne zapoveduje petih let lastništva, oziroma lastništvo do polne amortizacije vozila. Vendar pri uveljavljanju davčne olajšave po tem členu, olajšave ni možno postopoma izkoriščati. Marveč jo je potrebno izkoristiti v tekočem davčnem obdobju, ko je vozilo nabavljeno. Če je davek na dohodek v tem obdobju manjši od vrednosti olajšave, preostali del ni možno prenesti v naslednje davčno obdobje. Vsak podjetnik, oziroma podjetje, bo seveda vedelo, kako mu najbolj odgovarja zmanjšati davek na dohodek ter ali je bolje v njihovem primeru izkoristiti možnost iz člena 55a, ali člena 55c ZDDPO-2.

Znesek zmanjšanja davčne osnove je preračunan v dejanski znesek, ki se ga odbije od davka na prihodek pravne osebe v preglednici stroškovnika, prirejenega za poslovne uporabnike. Pri tem je potrebno upoštevati, da se davčna osnova zmanjša za 40 odstotkov nabavne vrednosti električnega avtomobila, davek na prihodek pravnih oseb pa po novem, do leta 2028 znaša 22 odstotkov. Tako se na primer davčna osnova za odmero davka na prihodek pravih oseb, ob nakupu avtomobila vrednosti 100.000 evrov, zmanjša za 40.000 evrov. Dejanska vrednost zmanjšanja davka na prihodek pa znaša 22 odstotkov tega zneska. V danem primeru 8.800 evrov. Ta znesek v našem posebnem stroškovniku za podjetja, upoštevamo z drugimi stroški, po različnih scenarijih uporabe električnega in primerljivega službenega avtomobila na fosilna goriva v osebne namene, opredeljenih s številom prevoženih kilometrov na letni ravni. Ob tem opredelimo tudi različne okoliščine uporabe, opredeljene z načinom oskrbe z električno energijo. Opredeljeno je tako polnjenje na omrežju poslovne stavbe čez dan ali ponoči. Razlaga te možnosti je zapisana v članku Polnjenje poslovna stavba. Navajamo tudi primer majhnega poslovnega odjemnika električne energije (manjša trgovina v centru Ljubljane). Polnjenje službenega električnega avtomobila ponoči doma je podrobneje razloženo v članku Polnjenje doma. Ob tem navedemo še nekaj možnosti oskrbe z električno energijo na omrežjih javnih polnilnic.

Pri pregledu je posebej merodajen podatek o strošku polnjenja službenega avtomobila doma, ki ga pokrije neobdavčeno delodajalec. FURS v svojih razlagah navaja, da je potrebno pri tem upoštevati podatke o porabi električne energije, ki jih navajajo proizvajalci. Vendar je to povsem neprimerno. Pri pokrivanju stroška oskrbe avtomobila z električno energijo ni merodajen podatek neto porabe v idealnih okoliščinah vožnje. Šteje bruto poraba, v katero so vključene izgube ob polnjenju. Te so različne glede na okoliščine uporabe in okoliščine polnjenja. Ali je avtomobil priključen na polnilnico neposredno pod hitri avtocestni vožnji ali pozimi, s hladnim baterijskim sklopom. Razlike so pogojene tudi z močjo polnjenja. Vse to je na spletni strani elektromobilnost.si podrobno razloženo v članku Neto in bruto poraba. Pri določanju stroška polnjenja službenega električnega avtomobila v osebni rabi na hišnem električnem omrežju zaposlenega, oziroma doma je namreč potrebno upoštevati številne specifike, ki jih razlagamo v različnih člankih na spletni strani elektromobilnost.si. Strošek polnjenja doma namreč podjetje zaposlenemu, če mu pokriva stroške oskrbe z električno energijo pokrije neobdavčeno. Kakšna je realna povprečna celoletna bruto poraba električnega avtomobila je razvidno iz tabel Tehnični podatki in meritve. Ti podatki bi morali biti merodajni tudi za FURS, oziroma za uporabnike službenih avtomobilov v osebni rabi ob pokrivanju stroška oskrbe z električno energijo na domači polnilnici.

Da bi podjetnik, oziroma podjetje razumelo prednosti nabave službenega električnega avtomobila, ki ga nameni v osebno rabo zaposlenega, v primeru podjetnika v lastni rabi, je potrebno primerljive stroške in prednosti, glede na prevladujoč scenarij (obseg letne uporabe avtomobile v kilometrih) in okoliščine (način oskrbe električnega avtomobila z električno energijo), združiti z zneskom zahtevanega za dohodnino in prispevke po pripadajoči dohodninski lestvici.

Pri podjetjih gre pri tem upoštevati še znesek, ki se zaposlenemu odšteje za potne stroške v petih letih. Teh stroškov namreč z osebno rabo službenega avtomobila ni. Če bi uporabili zakonsko določen največji znesek 0,21 evra, za vsak prevožen kilometer na poti na in z dela, bi na primer Mariborčan, zaposlen v Ljubljani, v petih letih s povprečno 19 delovnih dni na mesec, podjetje stal 62.244 evrov. Pri tem je potrebno upoštevati, da se ta strošek razlikuje od dejavnosti do dejavnosti, odvisno od kolektivnih pogodb, od podjetja do podjetja in še najbolj med javnim in zasebnim sektorjem. Če bi podjetje upoštevalo le minimum, ki ga zakon določa, torej 140 evrov na mesec, bi si z službenim električnim avtomobilom v osebni rabi zaposlenega, strošek v petih letih zmanjšalo za 8.400 evrov.

Tako kot pri stroškovniku za fizične osebe so tudi pri stroškovniku za nabavo električnega službenega avtomobila, namenjenega osebni rabi, prednosti za uporabo električnega avtomobila preračunane na osnovi razlike stroškov po posameznih scenarijih in okoliščinah uporabe.

Vendar predstavlja to za vrednotenje prehoda na električne službene avtomobile v osebni rabi le del enačbe. Drugi del so stroški povezani z dohodnino in prispevki. Ti so individualno izraženi, skladno z dohodninsko lestvijo. Odvisno od neto plače, ki je lahko manjša od 730 evrov, ali večja od 6.180 evrov na mesec. Končni izplen je tako razviden iz povezave specifičnega scenarija, okoliščin uporabe, vrednosti avtomobila ter individualnega izračuna dohodnine in upoštevanja specifične obdavčitve. To pa si lahko posameznik sam izračuna s seštevkom zneskov iz različnih tabel, ki jih podajamo.

Za številne poslovne subjekte predstavlja posebno spodbudo nabave električnega avtomobila odbitni davek na dodano vrednost, ob nakupu službenega električnega avtomobila. Vendar je pri tem potrebno upoštevati, da se sleherni kilometer uporabe tako nabavljenega službenega električnega avtomobila v osebne namene vrednoti z zneskom 0,43 evra, kar predstavlja davčno osnovo od katere je potrebno obračunati DDV. Zato v posebnem vsebinskem sklopu namenjenem vrednotenju opravičenosti nabave električnega službenega avtomobila, namenjenega osebni rabi objavljamo tabelo iz katere je razvidno do koliko prevoženih kilometrov v osebne namene se izplača odbiti DDV pri nabavi vozila. V tem primeru se sleherni kilometer opravljene vožnje v osebne namene množi z 0,43 evra. Zmnožek predstavlja davčno osnovo za plačilo DDV. Tako v posebni tabeli za testni električni avto opravimo izračun, koliko kilometrov v osebne namene v petih letih, podamo tudi podatek o letnem obsegu vožnje, lahko prevozi zaposleni v osebne namene, da se izenači znesek odbitnega DDV ob nabavi električnega avtomobila. Vsak kilometer več bi pomenil, da bi podjetje, kljub odbitju davka na dodano vrednost, ob nabavi električnega avtomobila, na koncu plačalo večji znesek DDV. Zato bo sleherni podjetnik in podjetje vedelo, ali so pri njegovi rabi službenega električnega avtomobila v prevladujočem delu službene, ali osebne poti. Ob tem je potrebno vedeti, da je pri uveljavitvi odbitnega DDV pri nabavi službenega električnega avtomobila, potrebno še posebej natančno voditi potne naloge iz katerih je razvidno, katere so nedvoumno službene poti in katere poti za osebno rabo.

Ob vsem ne gre spregledati, da je možno odbitni DDV uveljavljati za vse, kar je povezano z uporabo električnega avtomobila. Od vzdrževanja, do storitev polnjenja električnega avtomobila na različnih polnilnicah in v različnih okoliščinah. Meja možnosti obračunavanja odbitnega DDV ob nabavi službenega električnega avtomobila je postavljena na bruto vrednost avtomobila 80.000 evrov.

Pravne osebe, ki niso zavezanci za DDV namesto odbitnega DDV lahko pridobijo subvencijo Eko sklada za službeni električni avtomobil v višini 6.500 evrov, do bruto vrednosti avtomobila 35.000 evrov, oziroma 4.500 evrov do bruto vrednosti avtomobila 65.000 evrov.

To velja tudi za podjetje v vlogi zavezanca za DDV, če električni avtomobil nabavi za opravljanje dejavnosti prevoza potnikov in blaga, dajanje v najem in zakup (razen vozil, ki se uporabljajo za namen nadaljnje prodaje), za nakup vozil, ki se uporabljajo v avtošolah za izvajanje programa usposabljanja iz vožnje v skladu z veljavnimi predpisi, za nakup kombiniranih vozil za opravljanje dejavnosti javnega linijskega in posebnega linijskega prevoza ter za nakup osebnih specialnih vozil, prilagojenih izključno za prevoz pokojnikov.

Te subvencije veljajo še za nabavo električnih avtomobilov pravnih oseb javnega prava, ki imajo stvarno premoženje v svoji lasti, razen neposrednih uporabnikov državnega proračuna ter  nevladne organizacije s statusom nevladne organizacije v javnem interesu, skladno z zakonom, ki ureja nevladne organizacije.

Vsi službeni avtomobili in ostala električna vozila, v osebni rabi ali ne, je potrebno v podjetjih, v kar največji možni meri priključiti na polnilnice skladno z Elesovim konceptom E8. S tem se zagotovi stabilnost elektroenergetskega sistema in v bodoče najbolj ugodne cene polnjenja.

t