Foto: Hrvatska turistička zajednica/Aleksandar Gospić

Vsestranska podpora elektromobilnosti na otoku lepih plaž, bogate zgodovine in prepričljive kulinarike. Krk je za električni avto zakon!        

 Otok Krk je za uporabnike električnih avtomobilov na Jadranu, že nekaj let najidealnejša počitniška destinacija. Poleg ostalih, je na otoku razporejenih 10 polnilnic z dvema priključkoma pod okriljem Hrvatskega Telekoma. Tako se lahko sočasno na Krku, na javnih polnilnicah polni vsaj 20 električnih avtomobilov. Vse polnilnice so vrste priključi – polni. Za polnjenje električnih avtomobilov torej ni potrebna aktivacijska kartica, oziroma kakšen drugačen način avtorizacije. Na najbolj atraktivnih lokacijah se povsem prazni akumulatorji najbolj množičnega slovenskega električnega avtomobila napolnijo v manj kot treh urah.

 Glede na to, da je mesto Krk od Ljubljane oddaljeno 160 kilometrov, je možno do njega z električnim avtomobilom voziti povsem primerljivo z vsemi ostalimi avtomobili. Na vseh delih poti, tudi na avtocesti, z največjo dovoljeno hitrostjo, s polnim komfortom. Vozniki iz vzhodnih delov države lahko baterije električnih avtomobilov dopolnijo na številnih brezplačnih polnilnicah v Ljubljani. Če se na pot odpravijo preko Hrvaške, mimo Zagreba, pa morajo paziti, da se z električno energijo oskrbijo na hitrih polnilnicah hrvaškega HEP, ki po pravilu stojijo na bencinskih servisih Ina. Pri izrabi polnilnic AC 22 kW, ki so po večini še brezplačne, pa je potrebno upoštevati, da vsi avtomobili niso enako učinkoviti. Med tiste, ki zmorejo izkoristiti polno moč polnjenja pa vsekakor sodi renault zoe. Če bi uporabnik želel električno energijo natočiti na hitrih avtocestnih polnilnicah, bi za pot do Krka, iz katerega koli konca Slovenije, za avtomobile s kapaciteto baterij vsaj 40 kWh, dovolj 15 minut polnjenja. Pri tem bo strošek polnjenja Petrolovega osnovnega paketa, s ceno 20 centrov na minuto, znašal tri evre. Za to možnost je najbolj idealna polnilnica na Ravbarkomandi. V Prestranku sicer deluje hitra polnilnica na bencinskem servisu MOL, vendar na njej velja enovita cena polnjenja, 7,90 evra. Tako se ta možnost splača le, če se baterija polni dalj časa, kar pa ni smotrno, saj je potrebno imeti v baterijah le toliko energije, da se doseže brezplačna polnilna infrastruktura na otoku Krku. Ob tem je potrebno upoštevati, da je od Postojne do Krka pot energetsko nezahtevna, saj se v dobršnem delu spušča. Enako velja tudi za rapidno polnilnico v omrežju Ionity, delujočo z močmi do 175 kW, v Ilirski Bistrici. Cena polnjenja znaša 8,611 evra, ne glede na čas polnjenja. Ob tem je možno na tej polnilnici polniti le avtomobile s »kombo« priključkom (CCS EU).

 Renault zoe hitre polnilnice najbolje izkoristijo z različice Q. Novi zoe Z.E. 50 pa bo toliko bolj učinkovito izrabil možnost hitrega DC polnjenja preko priključka CCS. Renault Zoe R pa je najbolj učinkovit na najbolj množičnih polnilnic AC 22 kW.

 Kdor se odloči za pot z vzhoda Slovenije proti Krku čez Hrvaško, lahko baterije dopolni v Zagrebu. Avtocesti najbližji polnilnici z močjo polnjenja 22 kW sta pred trgovino Kaufland (Jaruščica 23, Zagreb) v bližini zagrebške Arene in pred trgovskim središčem City Center One West na Jankomiru. Za zagon polnjenja na obeh je potrebno uporabiti kartico HT. Polnjenje je možno zagnati še z uporabo sms, aplikacije na pametnem telefonu in tudi s storitvijo polnjenja PlugShare. Vendar je potrebno te možnosti preizkusiti že prej, da ne bi začeli s poizkušanjem in odkrivanjem morebitnih težav pri tovrstni uporabi polnilnic šele ob poti na dopust. Vse to velja tudi za polnilnice v bližini avtoceste skozi hrvaško Zagorje, v mestu Jablanovec (Westgate shopping city). Te polnilnice znajo biti bolj dobrodošle ob vračanju domov.

 Nedolgo tega pa je Hrvaška izkoristila možnosti, ki jim jih ponujajo EU projekti in praktično sleherni bencinski servis od meje z Madžarsko, do Reke, opremila s hitro polnilno infrastrukturo za električne avtomobile. Vsekakor je potrebno iskati predvsem bencinske servise Ina, na katerih trenutno brezplačno delujejo polnilnice HEP, po principu priključi polni.

 Za povratek s Krka proti Sloveniji velja, da je s polnimi baterijami kapacitete vsaj 40 kWh, kar velja na primer za renault zoe Z.E.40, Ljubljana dosegljiva brez dodatnega, vmesnega polnjenja. Za pot v druge kraje Slovenije pa je potrebno v baterije na poti »dotočiti« le toliko električne energije, da se vožnja zaključi. Pri tem je možno izkoristiti tudi številne brezplačne možnosti, tako na hitri polnilni infrastrukturi, kot na polnilnicah AC 22 kW.

 Atraktivne lokacije polnilnic

 Najbolj atraktivna polnilnica na Krku je vsekakor tista, postavljena v mestu Krk. Oddaljena je nekaj deset metrov ob obzidja starega mestnega jedra, v neposredni bližini priljubljenega sprehajališča ob morju. Čas polnjenja ni omejen. Tako so uporabniki električnih vozil deležni tudi brezplačnega parkiranja v neposredni bližini starega mestnega jedra, brez časovne omejitve.

 Glede na enakomerno razporeditev polnilnic po celotnem otoku se je možno z električno energijo oskrbeti kjerkoli. Tako je počitnikovanje, ali le enodnevno kopanje z električnim avtomobilom na Krku izjemno preprosto, oziroma prinaša marsikatero prednost v primerjavi z uporabo avtomobilov z motorji na notranje zgorevanje. Poleg brezplačne oskrbe z električno energijo, uporabnikom električnih vozil, zagotavljajo številne prednosti tudi možnosti polnjenja na točkah, kjer je izjemno težko dobiti parkirno mesto. Če že ni brezplačna pot proti Krku, pa vsekakor velja, da bo brezplačna pot domov.

 Glede na majhne razdalje med posameznimi polnilnicami je možno avtomobil do konca napolniti dan pred odhodom, oziroma se ustaviti ob polnilnici za nekaj časa, ob odhodu domov. Možna je tudi kombinirana oskrba z energijo, ko se baterije napolnijo na javni polnilnici, nato pa v hiši bivanja »dotoči« porabljena električna energija od zadnjega polnjenja na javni polnilni infrastrukturi. To je možno opraviti preko vsakdanje gospodinjske vtičnice. Strošek tovrstnega polnjenja je zanemarljiv. Po mali (nočni) tarifi paketa HEP Hepi znaša cena ene kWh, skupaj z vsemi dajatvami (tudi omrežnino) okoli 50 lip. Za to možnost mora seveda biti avtomobil opremljen s kablom za priključek na gospodinjsko vtičnico.

 Ob obisku otoka Krk z električnim avtomobilom je potrebno upoštevati, da vse polnilnice ne delajo s polno močjo (22 kW). Na nekaterih polnilnicah se moč polnjenja, ob priključitvi dveh avtomobilov, še dodatno zmanjša. A, kakor koli že, vsekakor velja, da je možno baterije avtomobila do konca napolniti do trenutka odhoda proti domu. Saj se na Krk ne odpravimo le »na kavo«, da bi se nemudoma vrnili domov. Ob vsaj enonočnem postanku, pa se bodo napolnile baterije slehernega električnega avtomobila, tudi z večjo kapaciteto baterij, ne glede na moč polnjenja, oziroma učinkovitosti polnjenja.

 Brez ugovorov in dvomov

 Otok Krk sodi med ključne turistične destinacije na vzhodni strani Jadrana. Ljudje, ki skrbijo za energetiko in mobilnost na otoku pa sodijo med najbolj napredne, ne le v turističnih krajih, marveč sploh na Hrvaškem. Tudi širše, vključno s Slovenijo, bi se lahko po marsičem na področju energetske tranzicije zgledovali prav po Krku. Glede podpore električni mobilnosti, pa sodi Krk med otoke, oziroma turistične destinacije, ki jih kot primer dobre prakse predstavljajo marsikje v EU.

 Zato za vožnjo z električnim avtomobilom iz slehernega kraja v Sloveniji do Krka ne vzdrži nobeden ugovor, še bolj so navzven prazni in navznoter votli dvomi o tem, ali je smiselno presedlati iz avtomobila na bencin, plinsko olje ali plin v električen avtomobil. Vožnja na Krk namreč ovrže vse ugovore in dvome.

 Sam Krk pa zaradi svoje izjemno bogate zgodovine, od predrimskih časov ilirskih plemen Japodov in Liburnov, do ene prvih pri podatki o naselitvi ilirskih plemen Japodov in Liburnov. V Krku se je zgodaj uveljavilo krščanstvo, saj je bila že v petem stoletju na otoku ustanovljena škofija.

 Še pred iztekom prvega tisočletja našega štetja so Hrvati postali prevladujoči živelj otoka. V 12. stoletju so se prav iz Krka, natančneje iz Vrbnika, v širšem evropskem prostoru uveljavili knezi Krški-Frankopani. Na vrhuncu moči so imeli v lasti posestva na teritoriju polovice današnje Hrvaške. Nekateri knezi dinastije so bili hrvaški podkralji in bani. Bogata zgodovino Krka se je pisala skozi stoletja, ko so poleg Hrvatov, na otoku gospodarili še Benečani, Francozi, Avstrijci in Madžari, Italijani in danes spet Hrvati.

 Krk pa sodi med najbolj prepričljive, zanimive in privlačne turistične destinacije, ob bogati zgodovini, tudi zaradi številnih raznolikih plaž in vsekakor bogate in v marsičem izvirne kulinarike.

t