Izpusti toplogrednih plinov cestnega prometa so se leta 2022 povečali v Sloveniji v primerjavi z letom 2005 za 32,4 odstotka.
Evropska agencija za okolje (EEA) je 19. aprila objavila letno podatkovno bazo o izpustih toplogrednih plinov v evropskih državah. Letošnje poročilo je še posebej zanimivo, saj vključuje podatke za leto 2022. Prvo leto po covid krizi, ko so promet, gospodarstvo in vsi ostali sektorji ponovno zaživeli na polno. Podatki razkrivajo alarmantno stanje v slovenskem prometu, natančneje cestnem prometu, ki že leta predstavlja nerešljivo uganko za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov. Če si z novim NEPN postavljamo še tako ambiciozen cilj, po katerem naj bi do leta 2030 izpuste sektorja zmanjšali za odstotek v primerjavi z letom 2005, podatki EEA razkrivajo, da z vztrajanjem na dosedanjih ukrepih zmanjševanja izpustov toplogrednih plinov v cestnem prometu vsekakor ne bomo dosegli želenega cilja. V letu 2022 so se namreč izpusti toplogrednih plinov cestnega prometa v Sloveniji povečali v primerjavi z letom 2005 za 32,4 odstotka. Samo izpusti avtomobilov za 28,5 odstotka. Trmasto vztrajanje na zmanjševanju izpustov toplogrednih plinov v Sloveniji z javnim potniškim prometom in nemotornimi oblikami mobilnosti nas iz leta v leto vse bolj oddaljuje od cilja, ki ga moramo zaradi vse izrazitega globalnega segrevanja doseči čim prej in v največjem obsegu. Kako je možno na hitro zaustaviti rast izpustov toplogrednih plinov v cestnem prometu, oziroma jih odločno zmanjšati, odkrivajo v pregledu EEA Norveški podatki. Nordijska država je leta 2012 sprejela celovit sveženj davčnih reform, različnih predpisov in ukrepov pozitivne diskriminacije s katerimi je zagnala množično elektrifikacijo cestnega prometa. Norvežani so s tem začeli odločno spodbujati množično zamenjavo klasičnih avtomobilov z električnimi. Danes je v norveškem voznem parku že približno petina avtomobilov električnih. Kako učinkovita je množična elektrifikacija cestnega prometa za zmanjševanje izpustov toplogrednih plinov cestnega prometa odkriva podatek, da so se izpusti cestnega prometa v Norveški leta 2022 v primerjavi z letom 2005 zmanjšali za devet odstotkov. Izpusti osebnih avtomobilov pa za 24,4 odstotka. Da bi množična elektrifikacija slovenskih avtomobilov bolj zmanjšala izpuste toplogrednih plinov cestnega prometa kot v Norveški, odkriva podatek, da so izpusti toplogrednih plinov avtomobilov v nordijski državi leta 2017 prispevali 54 odstotke vseh izpustov cestnega prometa, leta 2022 le še 46,3 odstotka. Delež izpustov avtomobilov je v Sloveniji znašal leta 2017 64,7 odstotka, leta 2022 64,8 odstotka. Odločno in hitro zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov v cestnem prometu je torej možno tudi brez velikih, dragih in do leta 2030 časovno neizvedljivih infrastrukturnih projektov. Toliko bolj je zaradi razpršene poselitve in koncentracije delovnih mest v osrednjem delu države s pomočjo električnih avtomobilov možno odločno zmanjšati izpuste toplogrednih plinov brez omejevanja in oteževanja dnevne mobilnosti prebivalstva.