Hrvaška Istra je z električnim avtomobilom iz vseh delov Slovenije dosegljiva povsem enako, kot z avtomobilom z motorjem z notranjim zgorevanjem. Ob vožnji iz najbolj oddaljenih krajev na vzhodu države je do turističnih krajev v Istri morda potrebno na poti v kakšnega izmed električnih avtomobilov »dotočiti« nekaj dodatne električne energije, a je to na polnilnicah vzdolž slovenskega avtocestnega omrežja povsem rutinsko opravilo s kratkim postankom.

Stanje polnilne infrastrukture in primernosti vožnje na dopust, potep ob koncu tedna, izlet, ali obisk vikenda z električnim avtomobilom v Hrvaški Istri smo preizkusili s cupro born 77kWh. Na pot smo odrinili iz Ljubljane in seveda imeli dovolj električne energije v akumulatorski bateriji, da bi se lahko brez težav vrnili v Ljubljano, ali vsaj do znanih polnilnic ob glavnih prometnicah v Sloveniji. A razmišljali smo širše, v vlogi uporabnikov električnih avtomobilov iz vse Slovenije. Ob osnovni poti smo predvideli tudi potep po valovitih cestah čez istrske griče in doline, do oddaljenih vasi, skritih kulinaričnih in ostalih biserov avtohtonosti, v marsičem skrivnostno zasanjanih multietičnih krajev ter obenem upoštevali tudi avtomobile z manjšimi akumulatorskimi baterijami.

V Istri so na voljo številne možnosti oskrbe električnega avtomobila z energijo za vožnjo. AC polnilnica Elen HEP v Umagu je brezplačna. Foto: Ž. Purgar

Zavestno smo se izognili avtocesti, oziroma istrskemu ipsilonu. Vozili smo bolj ali manj od kraja do kraja ob obali ter občasno zavili v notranjost. A je tudi na avtocesti, oziroma hitri cesti čez Istro možno dopolniti akumulatorske baterije električnega avtomobila. Na obeh avtocestnih postajališčih Bačva, sever in jug, je na bencinskem servisu Ina na voljo DC polnilnica moči 50 kW. Ob tem je potrebno vedeti, da je omogočena uporaba polnilnic Elen HEP tudi s Petrolovo aplikacijo OneCharge. Neposredno ob avtocesti, kjer se Istrski ipsilon razcepi v smer proti Puli ali tunelu Učka in naprej proti Kvarnerju, v kraju kraju Okreti delujejo štiri polnilnice Ionity z močjo do 350 kW. Lokacija polnilnic nosi v pregledovalniku Ionity ime Kanfanar. Cena storitev polnjenja na teh polnilnicah znaša 0,74 evra/kWh, kar je možno s storitvijo Ionity Passport zmanjšati na 0,54 evra/kWh. Žal je možno te polnilnice uporabiti preko aplikacij Gremo na elektriko in MOON Charge le s polno ceno. Z omenjenima slovenskima aplikacijama je možno uporabiti polnilnice HT (Hrvatski Telekom), ki veljajo na Hrvaškem za enega ugodnejših ponudnikov storitev polnjenja. Cene storitev polnjenja Elen HEP znašajo med 1. oktorbrom in 31. majem 0,66 evra/kWh, v času turistične sezone, med 1. junijem in 30. septembrom 0,85 evra/kWh. Posebne pakete s katerimi se občutno zmanjšajo cene polnjenja na Petrolovih polnilnicah je možno uporabiti tudi na polnilnicah slovenske energetske družbe na Hrvaškem. A žal ne veljajo za gostovanje na polnilnicah Elen HEP. Z izbiro paketa Onecharge XL, za aktiviranje katerega je potrebno na mesec plačati 19,99 evrov si uporabnik zagotovi za četrtino manjše cene polnjenja, z zakupom električne energije z enim izmed paketov Petrol Brezskrbni pa znaša cena električne energije ob polnjenju 0,3 evra/kWh. Cene na polnilni infrastrukturi HT  se gibljejo od 0,21 evra/kWh do 0,8 evra/kWh, odvisno od moči in lokacije polnilnice. V Istri so na voljo tudi polnilnice kitajskega ponudnika polnilnic in storitev polnjenja My Teison. Na njegovi DC polnilnici pri športni dvorani v Novigradu stane električna energija 0,36 evra/kWh med 1. aprilom in 31. oktobrom, oziroma 0,29 evra/kWh med 1. novembrom in 31. marcem. 

Prvi postanek Umag

Umag je bil prvi postanek na poti. V mestu je kar nekaj možnosti polnjenja električnih avtomobilov. Najprej smo preizkusili prvo, AC brezplačno polnilnico v sistemu Elen HEP. Polnilnica stoji ob vhodu v turistični resort Stella Maris. V bližini je teniški ATP stadion, kjer poteka najbolj znan teniški turnir na Hrvaškem. Za zagon polnilnice je potrebno uporabiti aplikacijo Elen na pametnem telefonu. Tako aplikacija, kot polnilnica sta aprila 2024 delovali brezhibno. V bližini je prodnata plaža z Modro zastavo v resortu Stella Maris. Do same plaže pelje turistični vlakec, posebej zanimiv za otroke. To je obenem uporabno prevozno sredstvo ob bivanju in postanku v Umagu. Poldrugi kilometer od centra Umaga, v naselju Punta se nahaja še glavna plaža. Mivkasta plaža je zaradi plitkega morja in lahkega dostopa primerna za otroke in slabše plavalce. Najbolje jo je obiskati zjutraj, ko je morje bistro in čisto in ni gneče. Pred soncem se je možno ob plaži skriti v senci borovcev v neposredni bližini plaže.

Iz večine delov Slovenije so plaže v Istri dosegljive brez dodatnega polnjenja. Foto: Turistička zajednica grada Pula

Brezplačna polnilnica Elen HEP ni edina možnost polnjenja v Umagu. Brezplačna AC polnilnica Tesla deluje tudi v ACI marini. Dve plačljivi polnilnici sta na voljo tudi na glavnem mestnem parkirišču Riva. Polnilnici se aktivira s parkirnim lističem, polnjenje pa plača ob izhodu s parkirišča. Za polnjenje tako ni potrebna nobena aplikacija ali aktivacijska kartica, kar je za uporabnika posebej preprosto. Ob zagonu delovanja polnilnice pred dvema letoma je stalo polnjenje takratne tri kune (0,4 evra).  Pred trgovino Lidl je na voljo prav tako brezplačna polnilnica s priključki CCS, Chademo in Type 2. Čeprav omogoča polnilnica polnjenje z večjimi močmi, je tako kot na vseh parkiriščih pred trgovinami Lidl njena moč omejena pa približno 17 kW. V času našega obiska sta bili obe sočasni možnosti polnjenja zasedeni z avtomobiloma lokalnih registrskih tablic. DC polnilnica pred umaškim Kaufladom je bila žal v času našega obiska v okvari.

Polnjenje v času kosila ali večerje

V okolici Umaga, vse od vrhunskega hotela Kempinski Adriatic, do Hotela Sol Sipar v Umagu so gostom na voljo tudi destinacijske AC polnilnice Tesla, z možnostjo polnjenja avtomobilov drugih znamk. Sploh je ta možnost polnjenja razširjeno prisotna v Istri in se iz dneva v dan bogati. Turistične destinacije ob tem postavljajo tudi lastne polnilnice, ki niso označene na pregledovalnikih. Obenem je možno ob daljšem postanku, tudi največje akumulatorske baterije napolniti s preprostim priklopom avtomobila na hišno vtičnico. Na ta način je možno avtomobil napolniti vsaj toliko, da se dosežejo polnilnice večjih moči, na katerih se ne izgublja veliko časa ob povratku domov. Da bi ostali brez električne energije za električni avtomobil, ob izletu, krajšem oddihu, sploh pa dopustu v Istri ni več strahu. Ta del Hrvaške tudi s prilagajanjem turistom z električnimi avtomobili dokazuje prodornost na turističnem trgu.

Ker pride devetdeset odstotkov turistov na Hrvaško z avtomobili, njihov delež je ob dnevnih turistih v Istri še večji, je pač potrebno na te izzive odgovoriti s turistično, prometno in elektroenergetsko infrastrukturo. Toliko bolj, ker se elektrifikacija prometa najbolj pospešeno dogaja v državah iz katerih prihaja na Hrvaško največ gostov. Zato Turistična zveza Istre (Turistička zajednica Istre) na svojih spletnih straneh, na podstrani o prihodu v Istro z avtomobilom predstavlja številne možnosti polnjenja električnih avtomobilov na območju svojega delovanja. V pregledu so navedeni ponudniki storitev polnjenja, povezave do njihovih spletnih strani, število polnilnic, možnost dostopa, saj so številne polnilnice namenjene le gostom hotelov in celo pregledovalniki omrežja polnilnic, kot je na primer Chargemap, ki zadnja leta vse bolj množično ponuja tudi storitve polnjenja preko aplikacije ali posebne aktivacijske kartice. Obsežne podatke o možnosti polnjenja so na voljo tudi v pregledovalniku PlugShare.

Spoštovanje najvišjih meril kakovosti je Istro postavilo na globalni zemljevid izjemnih proizvajalcev oljčnega olja in vina. Foto: Hrvatska turistička zajednica, avtor: Ivo Biočina

Iz Umaga smo zavili v notranjost do Brtonigle. V središču vasi deluje polnilnica AC 22 kW z dvema priključkoma, vključena v omrežje Elen HEP. Polnilnica je idealna za obisk tipične istrske konobe, oziroma tradicionalne gostilne Astarea, ali vrhunske restavracije San Rocco. San Rocco je v bistvu Heritage Hotel & Restorant z lastno možnostjo polnjenja električnega avtomobila. Polnjenje ob postanku za okrepčilo, kosilo ali večerjo, tako ali drugače v Istri zagotavlja vse več gostincev, od Konobe Gourment v Zambratiji dalje.

Od Novigrada, preko Poreča, Rovinja proti Pulju

Od Brtonigle smo se ponovno usmerili proti morju. Ob športni dvorani v Novigradu delujeta dve možnosti polnjenja, med katerima je ena DC polnilnica s priključki CCS, Chademo in Type 2. Posebnost te polnilnice je novi ponudnik storitev polnjenja na trgu Teison, katerega polnilnice je možno uporabljati s pomočjo aplikacije MyTeison. Storitev polnjenja znaša v času turistične sezone le 42 odstotkov stroška polnjenja na primerljivih polnilnicah v omrežja Elen HEP.

Naslednja postaja na poti je bil Poreč. Mesto in njegovi turistični delavci se pomembnost električne mobilnosti zavedajo že več let. Če želite tam na hitro dopolniti električni avtomobil, po majhni tarifi lahko izkoristite prednosti polnjenja s tarifami posebnih paketov Petrola na hitri DC polnilnici na mestni obvoznici. Na avtobusni postaji je na voljo DC polnilnica omrežja Elen Hep. Posebna zgodbo predstavlja osem polnilnic AC na glavnem mestnem parkirišču. Tako kot na mestnem parkirišču v Umagu se polnjenje zažene s parkirnim listkom, storitev polnjenja in parkiranje pa poračuna preprosto ob izhodu s parkirišča. Za polnjenje tako ni potrebna nobena kartica ali aplikacija. V Poreču so dolgo omogočalo na parkirišču brezplačno polnjenje in brezplačno parkiranje uporabnikom polnilnice. Sredi aprila, ko so pripravljali osem polnilnih mest, odgovorni še niso natančno vedeli koliko bo cena polnjenja in povezana storitev parkiranja. Številni hoteli v Poreču in okolici že dolgo ponujajo storitev polnjenja svojim gostom. Tako, da sodi ta turistična destinacija vsekakor med najbolje pripravljene na večji obisk uporabnikov električnih avtomobilov. Seveda v času poletnih turističnih konic velja, da je obremenitev cestne in polnilne infrastrukture včasih večja od prepustnosti. A pri polnjenju električnih avtomobilov je tako, da če v določenem kraju postanete vsaj čez noč, boste tako ali drugače pripravili avtomobil za povratno pot. Če ne drugače do prve proste, hitre možnosti polnjenja električnega avtomobila.

Poreč je vedno prednjačil v podpori uporabnikom električnih avtomobilov. Sredi Aprila 2029 je pripravljal možnost sočasnega polnjenja osmih električnih avtomobilov na glavnem parkirišču mesta. Aktivacija in plačilo polnjenja sta povezana s parkirnim lističem. Foto: Ž. Purgar

Ponudba polnilnic se krepi tudi v Rovinju, kjer delujejo hoteli, kot je na primer hotel Lone, s polnilnico za električne avtomobile od leta 2014 dalje. V pionirskih časih novodobne elektrifikacije cestnega prometa, so polnilnico lahko uporabljali tudi zunanji obiskovalci. Danes, ko so v Rovinju na voljo tudi druge javno dostopne polnilnice, je polnilnica, kot številne polnilnice v drugih hotelih ohranjena za goste in namenjena interni uporabi.

Na glavnem parkirišču ob morju deluje v Rovinju DC polnilnica s priključkom tudi za AC polnjenje iz omrežja Elen HEP. Tudi v Rovinju je možno avtomobil oskrbeti na DC polnilnici Petrola. Deluje tudi DC polnilnica v predmestju, ob glavni vpadnici ob trgovini Kaufland. Čeprav so v pregledovalnikih označene cene polnjenja, je maja 2024 polnilnica delovala brezplačno, a žal z omejeno močjo 17 kW. V bližini te polnilnice so na voljo še štirje priključki za AC polnjenje. A ne delujejo zanesljivo in jih velikokrat zasedajo vozila ponudniki razvoza dobrin.

Kakor koli že, tudi Rovinj je turistična destinacija v Istri, v kateri nikakor ne bi smeli ostati brez električne energije za svoj električni avtomobil. Zaplete se lahko le v poletnem času, če je postanek v mestu krajši. A v tem primeru je bolje staviti na hiter polnilnice na glavnih cestah.

Od Poreča, preko Rovinja naprej proti Pulju, se pravi preko Fontane, Vrsarja, Barbarige, Fažane je v številnih kampih, ob plažah, hotelih in ponudnikov gostinskih storitev veliko možnosti polnjenja električnih avtomobilov. Tako kot v severnozahodnem delu Istre, so tudi tukaj številne plaže, a zaradi oddaljenosti manj primerne za dnevne izlete. To so kraji za Slovence vredni obiska konec tedna, ali v času prazničnih dni.

Počitniške hiše, stanovanja

Veliko Slovencev ima v teh krajih, oziroma na območju celotne Istre počitniške hiše ali stanovanja. Zato ima zagotovljeno možnost oskrbe z električno energijo iz omrežja svojih nepremičnin. A je strošek polnjenja električnega avtomobila preko omrežja individualnih hiš včasih težko določiti. Da bi uporabili le ceno električne energije, z upoštevanjem DDV ne gre. Pri strošku polnjenja doma, oziroma v počitniški hiši je potrebno upoštevati še omrežnino in ostale dajatve povezane z oskrbo gospodinjstev z električno energijo. Tudi poraba električnega avtomobila izpisana na potovalnem računalniku ne pove veliko, oziroma ne toliko, da bi lahko na njeni osnovi določili strošek oskrbe električnega avtomobila z energijo za vožnjo. Upoštevati je potrebno tudi izgube pri polnjenju, oziroma tako imenovano bruto porabo. Pri avtomobilu kot je cupra born (77 kW) se v povsem prazno akumulatorsko baterijo, ob polnjenju do 100-odstotne polnosti “pretoči” nekaj več kot 80 kWh električne energije. Da bi ugotovili, koliko nas to stane si je možno pomagati s kalkulatorjem HEP Elektre. Najprej vnesite tarifni model in porabo električne energije po veliki in mali tarifi. Tako se v okencu Skupaj (Ukupno) izpiše znesek stroška oskrbe gospodinjstva, oziroma počitniške hiše ali stanovanja brez polnjenja električnega avtomobila. Nato dodajte količini porabljene električne energije po mali tarifi (nočno polnjenje) 80 kWh električne energije, koliko je potrebno, da se povsem prazne  akumulatorske baterije električnega avtomobila kot je cupra born (77 kWh) napolnijo do konca. Razlika med zneskom, ki ga dobite z 80 kWh večje porabe električne energije po mali tarifi in zneskom osnovne porabe je strošek električne energije polne baterije ob nočnem polnjenju. Za avtomobil, s katerim smo opravili pregled stanja polnilne infrastrukture v Istri pred turistično sezono 2024 znaša ta stroček med šest in pol ter sedmimi evri. Vsekakor manj kot v Sloveniji.

Istra se infrastrukturno sorazmerno hitro prilagaja množični elektrifikaciji prometa. Pri privatnih ponudnikih nastanitev je možno v daljšem časovnem obdobju avtomobil oskrbeti z električno energijo tudi preko gospodinjske vtičnice. Foto: Turistička zajednica grada Rovinja-Rovigno

Z izračunom stroška s pomočjo kalkulatorja Hep Elektre si lahko pomagamo tudi pri polnjenju električnega avtomobila preko gospodinjske vtičnice, oziroma polnilnice priključene na omrežje objekta pri privatnih ponudnikih turistične namestitve. Velikokrat namreč ponudnik turistične storitve in uporabnik električnega avtomobila ne vesta določiti strošek oskrbe električnega avtomobila z električno energijo. Potrebno je vedeti, koliko električne energije se, ob upoštevanju izgub pretoči v povsem prazno baterijo. Podatek je možno pridobiti iz tehničnih podatkov in meritev avtomobilov testiranih na spletni strani elektromobilnost.si. Če je baterija polna do 50 odstotkov, se pri tem uporabi polovičen znesek, oziroma se v kalkulator vnese polovično vrednost.

Polnjenje s pogledom na puljsko Areno

Puljska Arena je izjemen zgodovinski objekt in posebna turistična atrakcija Istre. Zgradili so jo v I. stoletju, v obdobju vladavine cesarja Vespazijana, v času, ko je potekala tudi izgradnja Koloseja v Rimu. Z daljšo osjo 130 metrov in krajšo 100 metrov je eliptične oblike. V sredini je raven prostor, bojišče. Gledalcem so bile namenjene kamnite stopnice in stojišča na galerijah. Arena, za katero se predvideva, da je lahko sprejela 20.000 gledalcev, je zgrajena iz domačih, apnenih kamnin. V srednjem veku so Areno uporabljali za viteške turnirje in sejme. Danes v Areni potekajo poletne prireditve. Filmski festival, Operna sezona, Konjeniški festival, koncerti in druge prireditve. Arena v te namene lahko sprejme do 5000 gledalcev.

V kletnih prostorih, nekoč v uporabi gladiatorjev, je danes na ogled stalna razstava ”Gojitev oljk in vinogradništvo Istre v antiki”, obogatena z rekonstrukcijami strojev za izdelavo olja in vina (mlini, preše, posode za nalaganje) ter z amforami, ki so jih uporabljali kot embalažo za prevoz olja in vina. Arena se nahaja izven mestnega obzidja starega Pulja.  Od nje do mesta vodi Via Flavia, cesta zgrajena v času vladavine cesarja Vespazijana, ki še danes predstavlja eno glavnih mestnih prometnic.

V mestu je več možnosti oskrbe električnega avtomobila z energijo za vožnjo. Od hitrih polnilnic, praviloma ob nakupovalnih središčih, do številnih polnilnic AC nameščenih v okviru turističnih objektov. Ena najbolj atraktivnih lokacij javnih polnilnic je javno parkirišče ob puljski Areni. Tu deluje AC polnilnica Petrola. Torej polnilnica na kateri je možno izrabiti tudi možnost posebnih paketov oskrbe z električno energijo, vse tja do cene 0,3 evra za kilovaturo.

Ena najbolj atraktivnih polnilnic za električne avtomobile v Istri, na parkirišču ob puljski Areni deluje v omrežju storitev polnjenja Petrol. Foto: Ž. Purgar

Seveda so v Pulju in v okolici na voljo številne možnosti polnjenja električnih avtomobilov pri ponudnikih turističnih storitev, še posebej v hotelih. Ob vsem je ob daljšem postanku, oziroma postanku vsaj dveh noči, avtomobil možno oskrbeti z električno energijo v zadostni meri tudi z najbolj preprostim načinom polnjenja preko gospodinjske vtičnice.

Kdor želi na dopust, oddih za podaljšan konec tedna ali le dnevni izlet z električnim avtomobilom v Istro in čuti nelagodje glede polnjenja v zanj neznanem okolju, bo avtomobilu kot je seat born (77 kWh) dopolnil akumulatorske baterije na eni izmed zadnjih hitrih polnilnic v Sloveniji, preden zapelje na istrske ceste. To so polnilnice na Kozini (Petrol, Tesla) ali Kopru (Ionity, Petrol). Z njihovo pomočjo se bo brez težav vrnil nazaj v Slovenijo. Toda ta možnost predstavlja izgubo časa in pretirano varnost. Električno mobilnost je potrebno zaživeti na polno in izkoristiti vse, kar Istra ponuja, tudi glede oskrbe električnega avtomobila z električno energijo.

Istra namreč, kot turistična destinacija, odgovarja tudi izzivom elektrifikacije prometa in ostaja tudi za vse bolj množične uporabnike električnih vozil med Slovenci pokrajina z lahko dosegljivimi morskimi plažami, slikovitimi, posebej romantičnimi sončnimi zahodi in pokrajina, kjer se zadnja leta, še posebej uspešno razvija in uveljavlja vrhunska kulinarična ponudba, ob tradicionalni ponudbi konob. O vrhunskosti prvinskih okusov lokalnih in sezonskih sestavin, vrhunskem oljčnem olje in vrhunskih vinih, ter toliko bolj tartufu pa seveda ne gre izgubljati besed.

t